Ubytek oleju silnikowego i możliwe przyczyny

Olej silnikowy nie tylko smaruje części trące, ale i odprowadza ciepło, chłodząc silnik. Z tego powodu niezwykle ważnym jest kontrolowanie jego poziomu, ponieważ jazda na oparach może być kosztowna w skutkach. Dodatkowo jego stan może być dla nas wskazówką, że z pojazdem dzieje się coś niedobrego. Częstym sygnałem ostrzegawczym jest jego duża utrata, możliwa do wykrycia przy systematycznej kontroli. Może to oznaczać, że mamy do czynienia z wyciekiem. O ile pojawił się niedawno, to łatwo będzie go zlokalizować.

Gorzej, jeżeli olej zdążył się już dostać do innych elementów silnika i będzie od nas wymagane dokładne oczyszczenie zabrudzonych części. Jeżeli natomiast wykluczymy nieszczelność, a ubytek wynosi 1l lub więcej na 1000 km, to możemy mieć do czynienia z poważniejszymi usterkami. Pierwszą z nich są uszkodzone uszczelniacze zaworowe, które przy prawidłowym funkcjonowaniu, zapobiegają przedostawaniu się oleju do cylindrów. W przeciwnym razie olej spala się wraz z paliwem, a powstały nagar we wnętrzu komory spalania może doprowadzić do niszczenia silnika. Szybka naprawa nie jest kosztowna i zapobiegnie dalszym awariom. Poza ubytkiem oleju, dodatkowym objawem jest niebieskawa barwa spalin.

Drugą może być wadliwa turbosprężarka, która wymaga zdecydowanie droższej naprawy. Inne objawy to: głośna praca przy przyspieszaniu, spadek mocy oraz dym wydobywający się z rury wydechowej. Oznacza to, że do cylindrów odprowadzana jest zbyt mała ilość powietrza. Najgorszym możliwym scenariuszem jest jednak uszkodzenie uszczelki pod głowicą, przez co płyn chłodniczy dostaje się do oleju i zmienia on swoją barwę, co można zauważyć nawet w okolicy wlewu. Wymiana wadliwego elementu jest bardzo kosztowna i wymaga rozebrania sporej części silnika. Dodatkowo naprawę trzeba wykonać szybko, ponieważ jazda na zanieczyszczonym oleju może doprowadzić do zatarcia silnika.

samochody poleasingowe