Awarie układu hamulcowego

Awarie w układzie hamulcowym są jednymi z najniebezpieczniejszych, a ich ignorowanie grozi tragicznymi skutkami. Dodatkowo przyczyn może być naprawdę wiele. Przed każdą dłuższą wyprawą należy dokładnie sprawdzić jego stan techniczny. Skorodowane lub uszkodzone przewody hamulcowe można porównać do tykającej bomby.

W dużej mierze nie są one odporne na warunki atmosferyczne, co sprawia, że nawet w kilkuletnich samochodach mogą zacząć pękać. Przewody możemy podzielić na miękkie oraz twarde i to te pierwsze są bardziej narażone na uszkodzenia. Zazwyczaj wykonane są z gumy, która jest bardziej elastyczna, ale i cieńsza. Narażone są zwłaszcza podczas szybkiej jazdy, która wymusza ostrzejsze hamowanie i obciążenie układu hamulcowego.

Twarde przewody wytrzymują dłużej, ale nie są odporne na korozję. Mocno zużyte klocki hamulcowe ścierają tarcze hamulcowe, co w konsekwencji wymusza potrzebę wymiany obu elementów i podnosi koszty naprawy. Mogą nawet wypaść z zacisków w przypadku znacznych nierówności na drodze i doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji. Objawy zużycia klocków powinniśmy móc ocenić sami np.

kiedy droga hamowania się wydłuża, wywołuje różne dźwięki, piski, drgania lub tempo przyspieszenia jest wolniejsze. Takich sygnałów nie należy ignorować i powinniśmy przedstawić je mechanikowi. Poziom płynu hamulcowego musi być regularnie przez nas sprawdzany, ponieważ jego ubytki mogą świadczyć o wycieku. Jest to o tyle groźna sytuacja, że w zbiorniku jest go stosunkowo niewiele dlatego nawet najmniejsza utrata powoduje trudności w hamowaniu.

Niekiedy informuje nas o tym kontrolka na tablicy rozdzielczej lub jest łatwo dostrzegalny po zdjęciu koła. Wyciek może być często spowodowany przez uszkodzone przewody. Są awarie, które nie pozwolą nam uruchomić silnika lub pogorszą warunki jazdy i narażą nas na mandat. Niestety uszkodzenia hamulców mogą spowodować zagrożenie życia dla nas i innych uczestników ruchu dlatego zawsze należy kontrolować ich stan.

www.najlepszeoleje.pl